Thursday, November 12, 2009

PERJUANGAN MESTI DI TERUSKAN...

sedar tak sedar dah lima tahu aku kerja kat BMI nih
selama 5 tahun pelbagai benda yang aku dapat
ilmu,pengalaman,maki,hamun kutuk belakang
semua aku dah rasa
tapi aku buat tak tahu ajer
aku teruskan kerja
aku buat2 buta pekakkan telinga

aku dikatakan tak membangunkan pelajar
(diaorang ajer yang bagus...)
aku di katakan perosak akhlak pelajar
aku juga dikatakan buat program berpoya2
takde faedah
tak islamik
(ni bukan sekolah pondok)
budak2 yang ikut aku semua rosak akhlak
(tapi staff rambut kaler.bawak hanbag blh plak)
isap rokok masa program
( tapi staff isap rokok kat belakang cafe ok plak)

aku cuma nak pelbagaikan aktiviti di bmi nih
salahke aku wat aktivi outing nih?
pernahke aku haramkan student yang ikut aku ni sembahyang?

korang2 sebagai pendidik yang ada master
(tengah lobi nak sambung PHD...)
(tapi ada yang frust sebab tak dapat Senior lecturer)
(tapi dalam masa yang sama dok kutuk BMI)
KENA LE PK WARAS SIKIT
pembangunan pelajar bukan hanya di surau
pembangunan pelajar bukan hanya akademik
pembangunan pelajar ni meluas
kita kena pelbagaikan
pelajar sekarang bukan macam dulu2

aku akui ada pelajar kita yang kadang2 sedikit nakal
tapi takkan kita nak terus menghukum mereka
takkan kita Nak terus cakap
"ko ni ahli neraka"
hidayah di tangan kita ke?
syurga neraka kita yang tentukan ke?

jangan la kita riak & takbur
dengan sedikit ilmu yang kita ada
janganla kita cepat nak menghukum

mereka semua baru nak belajar
dalam nak belajar ni pasti ada kesilapan
beri mereka peluang
insyallah...
SINAR CAHAYA PASTI AKAN DATANG







2 comments:

Cintaku said...

betul angah...setuju tu.. bdk zaman skrg bkn budak zaman dlu.. kita kna pelbagaikan cara pendidikan..tak semestinya outdoor ni merosakkan.. smbil wt xtvti outdoor byak bnd yg dpt di blajar, di amk iktibar.. masa tu ada yg mula sedar kerdilnya diri kita ni. lau dok ja dlm "tu" dpt ker ilmu yg xleh di cari kt dlm "tu"?? cuba dlu baru tau byk ker tidak faedah yg kita leh dpt dr xtiviti tu..teruskan usaha..

puteri_mukhriz said...

salam..abg iwan? lama x dengar brita? ingat x lg matun? crla kt facebook...ilaedisa_um@yahoo.com